L. Sherman/Ulrika Louise Bjerregaard

Ikke to forfattere skriver en bog ens, selvom der findes masser af bøger som giver teknikker, metoder og skabeloner til præcis hvordan du strikker en bog sammen. Jeg finder det vældigt fascinerende hvordan vi på alle mulige forskellige måder ender ved samme mål: en bog der kan udgives.

I denne interview-serie med forskellige danske forfattere får du indblik i deres proces og deres forfatterliv. Jeg håber du vil finde stor inspiration til din egen skriveproces. Du er velkommen til at lægge en kommentar under blogindlægget til forfatteren eller til Ordlaboratoriet. Se flere interviews i bunden af artiklen.

L. Sherman skriver bøger hvor det romantiske er i fokus, men hendes rigtige navn er faktisk Ulrika, og Ulrika har også gang i pennen, som børne- og undgdomsforfatter. Hun er en yderst produktiv forfatter, som siden sin første udgivelse i 2018 har sprøjtet populære bøger ud af forfatterærmet.

I dag kan du få lov til at kigge med ind bag gardinet og se hvordan Ulrikas proces er.

Hvornår udgav du din første bog?

September 2018, efter jeg var kommet i kontakt med Rikke Ella Andrup fra Forlaget Nelumbo, som var interesseret i at udgive mine bøger.

Jeg startede sådan rigtigt med at skrive romaner i november 2017 og på engelsk. Dog har jeg altid arbejdet med formidling og kommunikation på en eller anden måde, men jeg havde ikke skrevet en hel bog før.

Hvordan foregår din skriveproces?

Jeg får en idé og går ofte og leger lidt med den, før jeg deler den med andre. Den første, jeg deler ideen med, er min redaktør, og så kører snakken. Forskellige scenarier bliver afprøvet.

For tiden skriver jeg på noget nyt, som bliver til i tæt dialog med redaktør i løbet af skrivning ift. emne og formål. Det, der altid er ens, er, at jeg er meget visuel i min proces, og musik er altid underlægning. Jeg laver et groft plot, men skriver ikke en outline kapitel for kapitel for mine romaner. Det gør jeg dog for mine børnebøger. Egentlig lidt interessant, at det er for de korte, at en kapiteloversigt fungerer bedste for mig. Jeg har dog stort set altid styr på slutningen, inden jeg giver mig til at skrive, og den styrer jeg imod.

I min proces laver jeg ofte aftaler med mig selv ift., hvor meget jeg skal skrive og kan skrive hver dag. Det afhænger af andre opgaver og arbejde, men jeg skal helst have fingrene i manuskriptet dagligt. Jeg har sådan en hovedregel, der hedder 1000 ord om dagen. Den skal tages med et gran salt, men jeg kan godt lide at holde mig op på fremdrift.

Jeg skriver både skønlitteratur for voksne og børn/unge. Der er forskel i sprog og indhold, som jeg skal stille skarpt på, men det er en dejlig udfordring.

Skriver du en bog færdig ad gangen eller har du flere projekter i gang samtidigt?

Jeg har flere projekter i gang på samme tid, men har et hovedprojekt ofte en roman og så en børne/ungdomsbog samtidig. Det fungerer godt for mig, fordi når det ene projekt lige hviler, mens teksten og handlingen ”sætter” sig, kan jeg arbejde videre med det andet.

Er du en som plotter bogen først eller skriver du bare derudaf?

Begge dele. Jeg plotter og undersøger meget, inden jeg går i gang, men jeg kan godt lide, at bogen river mig med, når jeg skriver.

I starten var jeg meget tro mod kun at have et projekt i gang ad gangen af frygt for ikke at få det færdigt. Men i dag nyder jeg variationen og kender mig selv godt nok til at vide, at jeg nok skal komme i mål med det, som jeg skal.

Vil du sige at du er en som skriver bøger intuitivt eller har du sat dig ned og “lært håndværket”?

Det er også en kombination. Jeg er cand.ling.merc og dermed sproguddannet. Mit fag er sprog, ord og kommunikation, men det er jo ikke en forfatteruddannelse på den måde. Mange ting har jeg skullet lære, men at fortælle historier kommer nok intuitivt til mig.

Hvor meget researcher du og hvornår i processen gør du det?

Jeg researcher en del først, primært for at finde ud af, om min idé fungerer. Fx i Bogens Bekendelser skulle jeg bruge en historisk tidsperiode, men inden jeg skrev bogen, vidste jeg ikke hvornår, det skulle være. Derfor læste jeg op på forskellige tidsaldre. Oplysningstiden og Den franske revolution passede perfekt ift. fri presse og litteraturudbredelse samt et sammenfald med uropførelsen af operaen, Don Giovanni, af Mozart i Prag i 1787. Så var det besluttet. Jeg researcher overordnet i starten, og inden jeg går i gang, men i detaljer, når jeg skriver.

Jeg har altid musik med som baggrund, og musikken nævnes ofte i mine bøger. Men jeg tegner og illustrerer også som supplement til visuel inspiration.

Kan du skrive når son helst og hvor som helst eller skal du sidde et specielt sted på et bestemt tidspunkt?

I princippet ja, men jeg kan ikke koncentrere mig, hvis jeg har for mange andre opgaver, der presser sig på. Derfor skriver jeg mest om aftenen, når alle dagens gøremål er gjort … og i weekender.

Kommer karaktererne eller plottet til dig først?

Plottet, helt afgjort. Karaktererne skal så understøtte og udvikle plottet. Men jeg kan godt have en stærk karakter fra en bog, som kommer til at kræve sin plads i en anden bog eller sin egen.

Har du nogensinde mødt holdningen om at forfattere skal skrive på en bestemt måde?

Nej, det synes jeg ikke. Jeg er til gengæld blevet spurgt, om jeg ikke skal skrive en krimi 😉 Og jeg elsker også krimier, men er altså ret vild med at skrive romance og til børn og unge.

Ved du hvad dit næste skriveprojekt er?

Jeg er pt. i gang med Bogens Triumf, bog 2 i serien, Det Magiske Manuskript, hvor bog 1 udkommer på tryk om få uger (Den er uge som ebog). Derudover skriver jeg på en læsebog sammen med min datter, Superkræfter, om en pige, som har svært ved at læse, men finder ud af hun har superkræfter. Men jeg afventer feedback på et par manuskripter, som vil afgøre, hvad der ligger efter de to her.

Hvordan er din proces fra start til slut?

Jeg skriver ca. 10.000 ord for at komme i gang. Dernæst involverer jeg en tæt gruppe af betalæsere på fire. Det er alle bogkyndige, som jeg ikke kendte, før jeg begyndte at skrive, men som jeg har lært at kende rigtig godt. De giver feedback løbende af ca. 2-3 gange i skriveprocessen.

I starten involverede jeg dem første til allersidst, da jeg var nervøs for, om deres feedback kunne slå min skrivning ud af kurs. Men det har vist sig at fungere godt for mig. Der er også et liv omkring historien, mens den bliver til på den måde, og vi kan diskutere plot og karakterer. Efter første udkast er klar, redigerer jeg det selv igennem og sender det til min redaktør.

Når det kommer retur fra redaktør, så er der en 2-3 betalæsere til, som får det alt afhængig af, om de har tid. Så kan de sidste ting finjusteres inden korrektur.

Efter korrektur forsøger jeg at finde et par stykker, som er dygtig til final read (slutkorrektur), fordi jeg på daværende tidspunkt har stirret mig blind på teksten.

Som noget nyt er jeg begyndt at finde betalæsere i målgruppen for mine børne- og ungdomsbøger. Det kræver lidt ekstra tid, men er godt givet ud.

Skriver du solo eller samarbejder du med andre forfattere eller illustratorer?

Begge dele. Superkræfter bliver til i samarbejde med Ann Charlotte Frobenius, som er illustrator. Jeg har også skrevet en engelsk roman med en tidligere arbejdskollega, som, vi håber, snart kommer ud. Det er drønsvært at skrive sammen, men også virkelig sjovt.

Hvad har overrasket dig mest på din forfatterejse når det kommer til din egen kreative proces?

Jeg ved ikke, om jeg har været så overrasket ift. min egen kreative proces, men jeg har skullet vænne mig til, hvor meget tid der går med alt muligt andet end at skrive. Det er jo bare en del af processen. Derudover er der redigering, korrektur, markedsføring mv.

Hvilket råd ville du give en forfatterspire som ikke ved hvor de skal starte?

Skriv og læs. Læs og skriv. Skriv så meget, du kan komme til, men øv dig også i at redigere og skrive grammatisk korrekt. Læs for at se, hvordan andre gør, blive inspireret af indledninger, konflikter, dialoger, karakterer.

Mere om L. Sherman/Ulrika Louise Bjerregaard

L. Shermans hjemmeside hvor du finder både hendes engelsksprogede og danske bøger

Augusta Publishings hjemmeside

L. Sherman på Facebook

Ulrika på Facebook

Augusta Publishing på Facebook

Læs hele interviewserien

Ane Gudrun: “Jeg skriver aldrig et projekt færdigt ad gangen”

Michael Kousgaard: “Jeg kan ikke hive en plotplan frem og følge den

Claus Holm: “Af og til kan det godt overraske mig selv lidt, hvad historien egentlig handler om.”

René Toft: “Den første bog tog tre år at skrive” | Interview-serie: Forfatterens skriveproces |

Marie Alexander White: Jeg løber ikke rundt med en blok i baglommen og en kuglepen bag øret. 

Betina Hundebøll og Charlotte Thorhauge: Vi arbejder altid sammen

Charlotte Frobenius: Jeg er ikke vildt god til at blive på det samme bogprojekt hele tiden | Interview-serie: Forfatterens skriveproces |

Kat Lassen: Det bliver simpelthen så kedeligt, hvis vi alle skriver på samme måde. | Interview-serie: Forfatterens skriveproces |

Join the Conversation

1 Comment

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: